Three performers with Down syndrome take to the stage as traditional inhabitants of Mongolia. Dressed in thick fur coats, they parade across the stage and treat the public to ‘authentic Mongolian’ behavior. A setting reminiscent of the ‘human zoos’ popular in Europe at the time Dr. Langdon-Down was making his discoveries. While lighting and sound effects color the inherently neutral action, the performance plays with our judgements and prejudices concerning ‘the other’. A set-up as effective as it is simple, stirring up the discussion of both colonialism and racism as handicaps. In this way, Dschingis Khan creates space for shock and empathy, fear and fascination, projection and reflection.
Produced by and starring: Sabrina Braemer, Jonny Chambilla, Manuel Gerst, Sahar Rahimi, Oliver Rincke, Mark Schroppel Ina Vera Dramaturgy: Marcel Bugiel
music: Mark Schroppel production: ehrliche arbeit – freies Kulturburo artistic consultant: Matthias Meppelink, Alisa Hecke
In cooperation with Theater Thikwa co-production FFT Dusseldorf, Pumpenhaus Munster, Ringlokschuppen Mulheim Sophiensaele Berlin
With support from Municipality of Berlin, cultural affairs department, Kunststiftung NRW, Kultursekretariat NRW, Rudolf Augstein Stiftung, LAG Soziokultur NRW Fonds Darstellende Kunste e.V.
Duration: 1:30 h
Language: German with English translation
Dschingis Khan (Genghis Khan)
Anja Quickert: "Typisch Mongolen", Theater heute, Februar 2013
(...) In der zynischen, trashigen und tatsächlich sehr komischen Versuchsanordnung von „Dschingis Khan“ nehmen Monster Truck den „Mongolismus“ beim Wort und parodieren sein doppeltes Diskrimierungspotenzial. (…) „Dschingis Khan“ ist eine Farce auf die Idee des Authentischen und dessen Inszenierung.
Stefan Keim: "Menschenzoo mit gebrochenem Blick", Deutschlandradio, 20.9.2012
(...) Dschingis Khan - Eine Völkerschau" ist abgründiges Diskurstheater und gleichzeitig ein fröhliches Happening, mehrfach gebrochen, oft überraschend.
Doris Meierhenrich: "Die schöne Welt und die Giftkiste des Theaters", Berliner Zeitung, 23.11.2012
(...) Großer, zynischer Jahrmarktbudenzauber ist das, der dennoch tief und erhellend in die Giftkiste des Theaters greift (…) Zwar gibt Monster Truck keine Antworten, aber sie hauen hinein in die brennende Lücke zwischen Schein und Sein und zeigen, wo es schmerzt
Nicole Strecker: "Monster Truck: Dschingis Khan", Tanz, 6.11.2012
It is impossible to know whether the Thikwa actors are aware of what they are doing and whether there is an undertone of irony – this is one of the many clever elements of this exceptional evening of meta-theatre, evoking both uncertainty and sheer joy.
Melanie Suchy: "Monster Truck im FFT", Rheinische Post, 22.9.2012
(...) Langsam versteht man, dass dieses Stück nicht von Inklusionsgesetz oder Frühdiagnostik handelt, sondern vom Gefühl der Ohnmacht.
Julia Voegelin: Verstörende Völkerschau, (Disturbing human zoo) Basler Zeitung, 3.6.2013
"...Simultaneously troubling and oppressive"
Peter Sauer: "Degradierter Stammesfürst", Westfälische Nachrichten, 10.3.2013
The great pleasure derived by the virtually wordless trio from their performance is cheering, as is the anarchistic joke of the whole set-up. All expectations are eroded and torpedoed with a humour reminiscent of early Monty Python.